• Skoleforvaltningen

Vi bruger ugeskema til at skabe struktur og overblik

På Højvangskolen arbejder 2. årgang med ugeskema i danskundervisningen. Ugeskemaet giver forældre og elever et godt overblik over alle ugens opgaver, og så kan eleverne selv bestemme, i hvilken rækkefølge de vil løse opgaverne, samt hvor mange opgaver, de vil løse pr. dag. Se ugeskemaet her.

Dansklærerne Jette og Pernille har også tilføjet en daglig opgave, hvor eleverne skal skrive dagbog.

Vi har også valgt, at alle elever skal oprette en dagbog på Google Drev, da jeg har oplevet en stor glæde ved det arbejde hos min egen søn, der også går i 2. klasse. Når vi arbejder med dagbogen, så får han en sat ord og følelser på det, vi får dagene til at gå med - vi får snakket om "Godt og skidt".

Vi har også tilføjet flere opgaver på Clio, da flere forældre har ytret, at det "hurtigt var overstået", og det er motiverende for eleverne at lave noget, som de får hurtig respons på.

Vi laver kommentarer til eleverne i Google Drev på deres "Dagbog" og "Boganmeldelse". Så har vi tilføjet en "Læselog" til dem hver, da eleverne var vant til at have læsesedler med hjem. Herved kan vi fortsat følge deres læseudvikling.


Som lærer er det vigtigste for mig at eleverne kan lykkes med opgaverne, at jeg får givet respons og modtager respons, og at jeg har et team, som jeg kan samarbejde med om planlægning, udfordringer og løsninger. Vi er i daglig kontakt med hinanden på Messenger, hvor vi også forsøger at have den kollegiale spas og snak, som vi har i det daglige. Jette, Højvangskolen.

Da vi sendte det ud til forældrene, tilføjede vi:

  • "En vejledning til at komme på Google Drev". Klasserne havde kun arbejdet med Google Drev få gange, og flere forældre kontaktede os, da de havde svært ved at finde ud af det.

  • "En personlig hilsen" fra klasselæreren i form af et brev med lidt fotos fra vores hverdag.

  • "En lille kærlig klasseleg", som er en opgave, hvor eleverne har fået tildelt en klassekammerat, som de skal tegne en tegning og skrive en hilsen til. Så skal forældrene tage et foto af det og sende det til den kammerats forældre, som den er lavet til. Disse tegninger skal også hænges op i klassen, når vi ses igen.

Vi har ikke fået meget respons fra forældre eller børn, men vi kan se at langt de fleste deltager på bedste vis. Dette ser vi som et positivt tegn. Vi skal i denne uge tage kontakt til dem, der endnu ikke har lavet noget af skolearbejdet. Det foregår i dialog med teamet og vores afdelingsleder, og når det er særligt udfordret elever/familier, er det i samarbejde med vores trivselslærer og -pædagog.

Af respons fra forældre kan nævnes:

  • en pige er helt vild med, at der er mange spændende opgaver i skemaet.

  • en dreng var hurtig færdig med opgaverne i første uge, så der sendte vi flere "Clio opgaver", satte ham i gang med dagbogen (som han skriver flittigt i) og gav ham en øvelse med hver dag at finde 5 navneord i et rum i huset. Bøje dem, skrive dem pænt og lave en sætning med hvert ord (Han skal gemme det til vi ses igen. Dette fordi vi synes det er vigtigt at vi ser hvad de får lavet).

  • en dreng var blevet helt vildt ked af dagbogen, fordi han var bange for, at de andre kunne læse, hvor lidt han laver, og hvor kedelig hans dage er. Her kunne vi rose ham for at være den eneste, der havde fået lagt sin "Stop motion-film" på Skoletube. Fortælle ham, at han laver præcis det samme, som de andre kammerater i løbet af dagen, og at de skriver: hvad de spiser, ser ud af vinduet, spiller, læser, tegner, leger og om de har gået/cyklet/løbet en tur. Vi har rådet hans mor til, at de må mærke efter, om det giver god eller dårlig energi for ham at lave dagbogen. Og at han i stedet meget gerne må lave flere "Stop motion-film" og "Boganmeldelser". Fokus er på at få skrevet noget, få god energi af det og opnå succesoplevelser.

  • Flere forældre har givet udtryk for, at det er dejligt med de personlige hilsner og respons til børnene.