• Skoleforvaltningen

Tysk og engelsk på afstand - inspiration fra skoler i Aalborg Kommune

Tips til fjernundervisning på tysk

Hvordan kan vi gennemføre god tyskundervisning på afstand? Anja fra Sønderbroskolen, Ulla fra Kongerslev Skole og Mette fra Vejgård Østre Skole har hver især gode ideer til, hvordan tysk lykkes som fjernundervisning i udskolingen. Mette forsøger desuden at mødes med sine elever på Google Hangout. Ulla er glad for læringsportalerne og fremhæver især den interaktive “Glosemaskine” fra Alinea og “Tyskfaget” på Clio.


  1. Giv eleverne en videoaflevering for på 5 minutter. Her træner eleverne mundtlig kommunikation i de fem emner, som opgives til tyskeksamen. Faktisk er det lidt en forsmag på en kommende eksamenssituation, som de kan blive fortrolige med.

  2. Se en film, som er på pensumlisten. Aflever resume.

  3. Hver aften sendes nyheder på tysk for børn på zdf logo (den seneste uges udsendelser ligger tilgængelige). Det er tværfagligt med samfundsfag.

  4. Send eleverne tekststykker, som de optager, mens de læser højt og sender til læreren. Læreren kan hurtigt indtale feedback og sende retur.



Engelsk hjemmefra

Rikke fra Vestbjerg har en 5. klasse til engelsk. Hun er særlig opmærksom på, at eleverne kun får opgaver, som de indholdsmæssige er fortrolige med i deres fjernundervisning. Hun har givet eleverne til opgave at


  1. Læse frilæsningsbøger på www.oxfordowl.co.uk

  2. Løse opgaver på www.grammatip.dk Hver fredag skal eleverne aflevere deres opgaver.

  3. Tegne skoleuniformer som et led i emne om engelsk skolekultur. Eleverne lægger deres produkter i et fælles online-dokument.


Stine fra Vester Mariendal Skole benytter lejligheden til at få trænet læse- og lytteprøver og små grammatikopgaver forud for Folkeskolens Prøver. Hun er især glad for Clio’s prøver og træningsopgaver, hvor hun selv kan lægge opgaver ind og samtidig benytte sig af et kæmpe repertoire af præfabrikerede træningsopgaver. På Filstedvejens Skole benytter Lene de mange gratis engelsk og tysk bøger på www.worldstories.org.uk


Karin fra Vestbjerg Skole træner både færdigheder som læsning, grammatik, skriftlig fremstilling, men 9. klasse er inddelt i inddelt i virtuelle studiegrupper. Her skal de producere noter, en outline samt spørgsmål til eksamensemner. Om en god uges tid inviterer Karin dem til deres egen virtuelle "eksamen", hvor hun er med som gæst og vejleder.

På Klarup Skole mødes alle medarbejdere virtuelt dagligt og i teams med nærmeste leder. På den måde deles guldkorn, og fællesskabet holdes ved lige.