- Skoleforvaltningen
Flere piger i STEM
Opdateret: 7. okt. 2020
Skoleforvaltningen har ansøgt og fået bevilliget midler fra Teknologipagten til projektet "Flere kvindelige rollemodeller i projektbaseret STEM*-undervisning". STEM er en samlebetegnelse for uddannelsesområderne Science, Technology, Engineering og Math.
Med dette projekt oplever elever i 7.- 9. klasse, at naturfag og STEM-området ikke kun er et fag for drenge, men også kan være motiverende og attraktivt for piger. Pigerne skal se sig selv som aktører i en verden, hvor flere problemer potentielt kan løses vha. STEM-kompetencer. Formålet med projektet er, at elever i 7.-9. klasse eksponeres for flere kvindelige rollemodeller inden for STEM - i samarbejde med erhvervslivet. Projektet skal give især pigerne indsigt i de forskellige uddannelses- og jobmuligheder inden for STEM-området. Naturfagsundervisere skal opkvalificeres, således de får indsigt i og viden om problematikkerne ved kønsstereotypi ift. pigernes valg og fravalg af STEM-fagene. Dette skal give både kvindelige og mandlige naturfagslærere kompetencer til at tilrettelægge og vælge undervisningsmetoder og -emner med dette for øje.

Konkrete mål i projektet:
Udviklingsgruppen producerer et eksemplarisk undervisningsforløb i samarbejde med en lokal virksomhed.
20 naturfagslærere (både mænd og kvinder) deltager i en workshop, hvor de præsenteres for undervisningsforløbet
Undervisningsforløbet gennemføres som minimum af de deltagende naturfagslærere, men bliver også tilgængeligt online for resten af kommunens og landets skoler.
Undervisningsforløbet kan anvendes til den tværfaglige naturfagsprøve i 9. klasse.
Kontakt Anja Emilie Madsen, aema-skole@aalborg.dk, hvis du har spørgsmål til projektet.